Svar: For lidt væske i løbet af dagen?
26. juni 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Jette
Det er vigtigt at din datter for mælk/væske nok og som du beskriver det, så er det ikke tilfældet. Hvis hun vejer mellem 7.5 og 8 kg. så er hendes udregnede væskebehov 1100-1200ml i døgnet, og det får hun langt fra.
Du er derfor nødt til at konferere med jeres læge om, hvor lidt der må accepteres i indtag - for væske skal hun have.
Det er også vigtigt at hun får mindst 500ml mælk dagligt, for at få sit behov for kalk dækket og gør hun ikke det, så skal hun have kalktilskud. Det skal du også drøfte med jeres læge. Det er korrekt at hvis hun får mme, så behøver hun ikke få jerndråber, men det kræver at hun med sikkerhed får mindst 400ml mme dagligt ... ellers skal hun have fuldt jerntilskud hver dag.
Jeg vil foreslå dig at du prøver at skifte til en anden type erstatning for at se om hun bedre kan lide smagen af noget andet. Prøv alle de forskellige Hippe, Beauvais modermælkserstatning, Nestle NAN, Semper allomin, Arlas babymælk og se om hun kan lide noget af det. Noget af det kan du købe i brik, så du kan prøve det af og ikke behøver investere i en stor pakke. Spørg også i mødregruppen, om de har noget du kan prøve med.
Prøv også med vælling, som ofte er tilsat smag af pære eller andet - det kan være at hun kan lide det og derfor gerne drikker. Prøv at give hende mme eller vælling koldt, så det minder om at få "sødmælk af en kop".
Giv hende mælk af tudkop i stedet for flaske - og igen, prøv dig frem med forskellige modeller. Helst en type, som hun ikke skal sutte meget på for at det løber ud, koppen skal helst bare hældes og så kommer det.
Vand skal hun også have og det kan naturligvis også gives af kop eller flaske - men da hun har en aversion mod flasken, så prøv at give hende vand af en kildevandsflaske. Prøv med de typer der har skruelåg - men prøv også med en af dem med "tut", hvor du ligesom skal klemme lidt så sprøjter vandet ud i munden på hende. Mange børn vil faktisk gerne drikke vand af en kildevandsflaske ...
Det er vigtigt at hendes indtag af skemad ikke er så stort, at der ikke er plads til mælken. Derfor er det vigtigt at du kun giver hende f.eks. 3/4 dl. grød og vand af kop, når hun vågner af en lur og så giver flaske, inden hun skal sove igen. De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med fire flasker dagligt og en plan vil se således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, max 1 dl. færdig grød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (evt. jerntilskud og vitaminer), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få flaske først ca 9.30.
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, spiser max 1 dl. færdig grøntsagsmos. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 12.30-13
Eftermiddag 15.30: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Powernappen springes ofte over, men det afhænger af hvor sent hun sover i løbet af dagen og hvor lang hendes middagslur er.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Må meget gerne få ris med sovs, f.eks. boller i karry nu. Suppleres med kogte stykker blomkål, broccoli, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre til næste morgen tidlig.
Din datter skal spise små hyppige måltider og det er rigtig fint, hvis hun kan spise 3/4-1 dl. hver gang og så samtidig også drikke vand og mælk. Det er som sagt at foretrække, at hun har plads til begge dele :)
Mad i hånden er vigtigt for at træne hendes mundmotorik, hun skal naturligvis være under opsyn og det er vigtigt at du giver hende blødere stykker frugt - som f.eks. appelsinbåd. Det kan hun sidder og sutte saften ud af. En æblebåd kan hun ikke styre, den knækker let og sætter sig fast i halsen.
Struktur i grød og mos laves nu ved at tilsætte lidt kød eller fisk i mosen. Det skal ikke være ret meget, kun så hun lige får en lille smule bid og lærer at have noget i munden, som ikke bare synkes med det samme. Havregrød og flerkornsgrød vil naturligt give struktur og lidt at øve sig på :)
Der skal stadig tilsætte mælk og fedtstof i alt hjemmelavet mad, men hun må også gerne få lidt sovs og dermed mere og mere af jeres mad :) Lidt sovs og krydderier kan også være med til at sætte maven lidt igang hos hende naturligt.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske